Ideja za izlet: Bovški Gamsovec in Stenar

Bovški Gamsovec in Kriški podi so znano mesto, kjer domujejo kozorogi.

Krožna planinska pot  Aljažev dom v Vratih– Luknja–Bovški Gamsovec–Kriški podi–Stenar–Aljažev dom v Vratih je leta 2018 na glasovanju za #najplaninskapot zasedla drugo mesto. Gre za zahtevno planinsko pot s kar 1500 metri višinske razlike. Na zahtevnih odsekih je pot previsna in si morate pomagati z jeklenicami in klini. Izkušeni in dobro uhojeni planinci jo lahko prehodijo v enem dnevu, sicer pa priporočamo prenočitev na Kriških podih.

Zanimivosti

Pot nas iz doline Vrat pelje do prelaza Luknja, kjer pogledamo na primorsko stran dolino Zadnjice in naprej v Trento. Od tu poti vodijo na vse štiri strani: naprej bi se lahko spustili v dolino Zadnjice in Trento, na levo bi zagrizli v skalo čez Plamenice po grebenski poti proti Triglavu, mi pa zavijemo desno na pobočje Bovškega Gamsovca.

To je domovanje gamsov, ki se več ne bojijo pohodnikov. Ker prožijo kamenje, vzemimo s sabo čelado.

Če imamo srečo, lahko vidimo tudi kozoroge, še posebej na Kriških podih. Na vrhu Stenarja imamo čudovit razgled na Severno Triglavsko steno in Triglav, Bovški Gamsovec, Razor, Križ, Dolkovo špico, Škrlatico in dolino Vrat.

Zahtevnost, oprema in časi

Pot je označena kot zahtevna do zelo zahtevna, mestoma varovana s klini in jeklenicami. Zahtevna odseka sta pod Luknjo in na vrhu Bovškega Gamsovca, zelo zahtevni del pa je pri spustu z vrha Bovškega Gamsovca na Dovška vratca. S sabo vzemite običajno pohodno opremo in čelado. Tudi v poletnih mesecih se lahko na določenih delih nahaja sneg, zato ne pozabite tudi na dereze in cepin.

Višina izhodišča: Aljažev dom v Vratih: 1015 m.

Najvišja točka: Stenar: 2501 m.

Časi:

• Aljažev dom v Vratih – Luknja: 2 h 30 min.
  • Luknja – Bovški Gamsovec: 2 h.
  • Bovški Gamsovec – Dovška vrata (Kriški podi): 1 h.
  • Dovška vrata – Stenar: 1 h 15 min.
  • Stenar – Aljažev dom v Vratih: 5 h 15 min.

Izhodišče

Gorenjsko avtocesto zapustite na izvozu Hrušica in nadaljujete v smeri Kranjske Gore. V Mojstrani zavijete levo in sledite smerokazom za dolino Vrata. Po asfaltirani nato pa po makadamski cesti se peljete približno 12 km. Parkirate in plačate parkirnino na parkirišču pred Aljaževim domom.

V poletnih mesecih za dolino Vrat preverite organiziran prevoz in avto pustite v Mojstrani ali Dovljem.

Vzpon in sestop

Od Aljaževega doma se namenite v smeri Triglava, Luknje in Sovatne. Najprej skozi bukov gozd se pri spomeniku (vponka s klinom) levo odcepi Tominškova pot na Triglav, nato na desno na Sovatno, po lepem kosu hoje še pot na Triglav čez Prag. Občudujete lahko mogočno Severno triglavsko steno. Vseskozi sledite poti za Luknjo, ki vas po strmem melišču pripelje do zahtevnega dela z jeklenico in na omenjen prelaz.

Uberete desno in sledite oznakam za Bovški Gamsovec. Pot pelje sprva po travnatih pobočjih, nato po skalnatih grebenih. Zadnji del poti na Bovški Gamsovec je izpostavljen ter zahteven in opremljen s klini in jeklenicami.

Pot nadaljujete po grebenu in sledite oznakam za Dovška vrata. Pri tem spustu preide nad kaminom zahtevni del poti v zelo zahtevni del - tudi z vgrajenimi jeklenicami in klini. Nato zelo zahtevna pot preide v lahko pot, po kateri pridete na Dovška vrata po kakšni uri spusta z vrha.

Na razpotju izberete pot naravnost (desno za Aljažev dom v Vratih čez Sovatno), če pa ste načrtovali dvodnevno turo, se namenite proti Pogačnikovemu domu na Kriških podih, kjer prenočite.

Ko pot nadaljujete proti Stenarju, po pol ure hoje dosežete razpotje v Stenarskih vratcih. Prečite melišče in se pričnete strmo vzpenjati po pobočju Stenarja. Na prostranem 2501 metrov visokem vrhu je vpisna skrinjica. Spočijemo se in občudujete lep razgled.

Za spust sledite isti poti vse do razpotja v Dovških vratih. Tu izberete odcep levo za Aljažev dom čez Sovatno. Pot se vseskozi strmo spušča po skalnatem terenu. Na krajšem delu si lahko pomagate z jeklenicami. Na začetku bukovega gozda dosežete razpotje, kjer se usmerite levo proti Aljaževemu domu v Vratih (desno Luknja in Pogačnikov dom). Pot se po lepem kosu hoje priključi poti po dolini Vrat.

Fotografije: Miro Kregar.

Bi radi več predlogov za izlete? Tukaj lahko najdete predloge tako zahtevnih kot manj zahtevnih, družinskih ali bolj adrenalinskih opisov poti, in to z vseh koncev Slovenije. S sogovorniki iz Planinske zveze Slovenije in Gorske reševalne zveze Slovenije pa smo pripravili tudi upoštevanja vredne nasvete za varno pot v gore.

očistimo gore, pohodništvo, aktivno življenje, prosti čas, zdravje
Ne zamudite ničesar!

Izbor najnovejših zgodb in nasvetov za brezskrbno zdravo in aktivno življenje, enkrat na mesec v vašem e-nabiralniku.