Digitalni števec za motor je le začetek

Digitalizacija v svet motociklizma prinaša več varnosti.

Če ste v zadnjem letu ali dveh uspeli sesti v kakšen sodoben avto, ste najverjetneje opazili, kako so merilniki postali povsem digitalizirani. Sedaj pa ta tehnologija vstopa tudi v motociklizem in tega se lahko upravičeno veselimo. Časi, ko smo pred seboj gledali merilnike s kazalci ali zelo preproste digitalne števce za motor so minili. Ves napredek pa poganja usmeritev industrije in zakonodaje k večji varnosti in seveda k večjemu udobju med vožnjo.

Števec na motorju dobi družbo

Industrija napreduje zares hitro. Najnovejši motocikli so lahko opremljeni s številnimi asistenčnimi in varnostnimi sistemi, ki vam omogočajo, da vozite varno v vseh pogojih. Njihovo delovanje pa spremljate oziroma upravljate enostavno kar prek krmila …

 

  • Vzmetenje: s pritiskom na gumb si lahko pri vse večjem številu motociklov kar sproti nastavljate, kako bo delovalo vzmetenje. Bo mehko, udobno ali trdo, športno?

 

  • S sistemom proti zdrsu zadnjega kolesa se lahko varno vozite v dežju, brez strahu, da bi vam pri pospeševanju odneslo zadnje kolo ali če bi nevede zapeljali na bolj gladek kos asfalta.

 

Da boste v pomlad speljali dobro pripravljeni, vas vabimo digitalni dogodek Tehnika vožnje in nove tehnologije, kjer se bosta zunanji sodelavec Agencije za varnost prometa Robert Sušanj in Andrej Brglez pogovarjala o tem, kako nove tehnologije in asistenčni sistemi izboljšujejo varnost vožnje in kako vplivajo na tehniko vožnje. Dogodek boste lahko spremljali 26. 5. 2021 ob 17. uri preko aplikacije Microsoft Teams, prijavite pa se lahko z obrazcem tukaj.

 

Najbolj napredni športni motocikli tu ponujajo ogromno možnosti nastavitve, da bo izkoristek moči in oprijem zadnje gume idealen za dane razmere.

 

Tudi če vozite motocikel, kjer niti nimate možnosti nastavitve ali pa je možen samo vklop ali izklop sistema proti zdrsu zadnjega kolesa, ste bistveno bolj varni, kot če vozite starejši motocikel brez tega elektronskega 'angela varuha'.

 

Zelo dobro se spomnim svoje prve izkušnje s tem sistemom na dirkališču Portimao na Portugalskem. Takrat sem vozil BMW S 1000 RR. Do tedaj je bila moja varnost  na dirkališču vedno odvisna od mojega občutka za dodajanje plina ob pospeševanju in občutka, kako drži zadnja guma. Rahlo oddrsavanje zadnjega kolesa je bilo znak, da sem čisto na meji.

 

V Portimau pa je namesto mene za to varnost skrbel superzmogljiv računalnik s kupom tipal, ki so obdelovali podatke, medtem ko sem se jaz lahko osredotočil na vožnjo in na iskanje idealne linije. Ni bilo enostavno, a po nekaj izhodih na stezo sem le zaupal in se prepustil temu asistenčnemu sistemu. Ko sem vozil na meji, je oddrsavanje zadnjega kolesa prepoznala tehnika in namesto mene odvzela moč motorju.

 

  • Nadzor oprijema zadnjega kolesa: še bolj kot rumena oznaka ESC na zaslonu (elektronski nadzor stabilnosti) ali TC – 'traction controll' je pomemben ABS zavorni sistem.

 

Ta je že vrsto let stalnica, saj je protiblokirni zavorni sistem obvezen pri vseh novih motociklih, ki jih prodajajo v EU.

 

Tudi tu poznamo zelo osnovne na eni strani,  na drugi strani pa zelo tehnološko napredne sisteme, kjer tipala na motociklu v milisekundah prenašajo podatke v zmogljiv računalnik. Ta računa, kako se motocikel pelje, kakšen je oprijem pod kolesi in kakšne so želje voznika.

 

Katere tehnologije pa še pomenijo prihodnosti v motociklizmu?

 

  • Tu je še 'cornering ABS' ki mu pravijo tudi MSC (Motorcycle Stability Control) in ima enako vlogo kot ESC (Electronic Stability Control) v avtomobilih.

 

Ta prihaja z dirkališč in se je uveljavil pri najnovejših generacijah velikih potovalnih enduro motociklov kot naslednja stopnja varnosti na cesti.

 

Gre za relativno nov asistenčni sistem, ki so ga prvi predstavili na potovalnem enduro motociklu KTM 1190 Adventure leta 2014.

 

Sam sem to preizkusil na motociklih Ducati, BMW in KTM in ugotovil, da se možnost padca zaradi nenadnega zaviranja na sprednje kolo sredi ovinka, torej v nagibu, izniči. Na testiranjih smo preizkušali vse možne scenarije in ugotovili, da je danes ob uporabi tega sistema tudi v ovinku skoraj nemogoče pasti. Tudi, če je treba nenadno zavirati.

 

V primerjavi z avtomobilskim sistemom ESP motoristični MSC deluje le, ko motorist zavira. V avtomobilu pa se vključi, ko avto zanese, elektronika pa ga preko zavor in dodajanja zavorne moči na posamezno kolo stabilizira.

 

No, če pretiravamo z nagibom v ovinku in gume izgubijo oprijem, to še vedno lahko pomeni padec.

 

Motoristov sovražnik tako še vedno ostajata pesek in oljni madež na cesti. Tu žal ne pomaga nič, razen seveda dobro branje ceste pred sabo in predvidevanje.

 

Enostavno upravljanje preko gumbov ali na dotik

S prihodom tehnologije ekranov TFT ('thin film transistor' oziroma tanek film tekočih kristalov, ki izboljšajo sliko na zaslonu) se je možnost razširitve uporabe prenesla tudi v avto–moto industrijo.

 

Za upravljanje z velikimi barvnimi zasloni TFT so pri večini proizvajalcev sicer še vedno potrebni gumbi na krmilu, tisti najsodobnejši pa so že občutljivi na dotik. Tak je na primer pri novi Hondi Africa Twin.

 

Honda je prva, ki omogoča nastavitve na zaslonu na dotik z motoristično rokavico.

 

Ta velik zaslon, ki meri 6,5 palcev, vam omogoča nadzor nad vsemi sistemi motocikla. Vključuje tudi Apple CarPlay, ki omogoča prikaz in uporabo telefona iPhone preko zaslona na dotik. Tako lahko uporabljate tudi različne aplikacije za navigacijo.

 

Bluetooth povezava omogoča prostoročno upravljanje vseh pametnih telefonov preko stikal na levem krmilu. Na zaslonu se vam prikaže, kdo vas kliče, med vožnjo pa lahko telefonski klic sprejmete ali zavrnete.

 

Zaslon na dotik lahko upravljate tudi z rokavicami, kar je velika novost v svetu motociklizma in zelo praktična rešitev, ki je še najbližja uporabi pametnih telefonov z velikim zaslonom.

 

Asistenčni sistemi in upravljanje med vožnjo

Zelo podobno, kot imajo to urejeno v avtomobilih, tudi na motociklih vsi asistenčni sistemi delujejo tako, da zaradi njihove napačne uporabe med vožnjo ne more priti do nevarnosti.

 

Tisti sistemi, ki dovoljujejo nastavljanje delovanja za nadzor zdrsa zadnjega kolesa med vožnjo, so narejeni tako, da se jih ne da povsem izklopiti med vožnjo. To je nujno, da ostane vsaj minimalni nadzor.

 

Motocikli, ki omogočajo popoln izklop varnostnih sistemov, pa to dopuščajo le takrat, ko motocikel povsem ustavimo.

 

Upravljanje z asistenčnimi sistemi je sicer zasnovano tako, da med vožnjo voznik vedno drži za krmilo z obema rokama.

 

Menije na sodobnih merilnikih upravljamo z gumbi na levi ali desni strani krmila.

 

Povezljivost s telefonom: sprejemanje klicev, navigacija in še kaj

Povezljivost s telefonom sicer ni nekaj novega, to poznamo sedaj že nekaj let, različne pa so opcije, ki jih proizvajalci ponujajo. Zelo zanimive so kombinacije z aplikacijami za telefoniranje, navigacijo ali spremljanje podatkov o vaši vožnji, ki so jih ustvarili proizvajalci motociklov, in so v večini primerov brezplačne.

 

Aplikacije si preprosto prenesete preko trgovine Google Play za Androide oziroma preko App Store za ios.

 

Poleg sprejemanja telefonskih klicev preko povezave s pametnim telefonom, je ena glavnih prednosti merilnikov z barvnim zaslonom TFT in komunikatorjem, ki je vgrajen v čelado, tudi navigacija.

 

Podpis fotografije: Povezljivost s pametnim telefonom je ena od številnih prednosti sodobnih merilnikov TFT.

 

Pri sodobnih motociklih in tudi pri nekaterih maksi skuterjih tako ni več potrebno uporabljati posebnih navigacijskih naprav za motocikle. S tem seveda tudi nekaj prihranite, saj ne potrebujete te investicije.

 

Moj nasvet: to velja le za Evropo oziroma EU. Proizvajalci dobre motoristične navigacije v skupini Piaggio Group (Aprilia, Moto Guzzi, Piaggio, Gilera) in KTM (KTM in Husqvarna) so šli tudi korak dlje in se povezali ponudnikom brezplačne navigacije Here, ki si jo lahko naložite na telefon in povežete z motociklom, tako da se vam navodila za pot in zemljevid prikažejo na barvnem zaslonu. Če svoj komunikator povežete preko sistema 'bluetooth', pa boste deležni še zvočnih navodil za navigiranje na vaši poti.

 

Previdno s prenosom podatkov

Vsa navigacija, naj si bo preko Googlovega zemljevida ali preko raznih navigacij, ki jih prenesete kot aplikacije, poteka v živo preko prenosa podatkov ali pa tudi brez povezave v 'offline' načinu. V EU, kjer se prenos podatkov zaračunava po domači tarifi, to ni nek velik strošek. Če pa se odpravite v tujino izven EU, imejte to v mislih in si  zemljevide za poti, kamor se odpravljate, predhodno naložite preko brezžičnega dostopa do interneta. Tovrstne nam bližnje in zelo priljubljene države za motoriste so na primer Bosna in Hercegovina, Črna Gora, Srbija, Albanija in Makedonija. Enako velja tudi, če se odpravite v afriške države.

 

Moja izkušnja iz Maroka, kamor v zimskem času redno zahajam na moto ture, je, da je dobro sproti preverjati tako zemljevid v telefonu (na primer Google Maps) kot tudi zemljevid v aplikaciji. Sam uporabljam aplikaciji Here in MAPS.ME.

 

Če povzamem, lahko napišem, da je s prihodom asistenčnih sistemov in zaslonov, preko katerih jih lahko upravljamo, vožnja z motociklom varnejša. Vsi sistemi so narejeni tako, da ne odpovedo in so stoodstotno zanesljivi v vseh razmerah vožnje.

 

Vas zanima več o navigaciji na motorju? Preverite, zakaj Mitja Gustinčič pravi, da je ta koristna, a klasični zemljevidi še vedno niso za v koš.

 

Članek izraža stališča avtorja in ne nujno tudi stališč Zavarovalnice Triglav, d.d.

 

Avtor fotografij: Peter Kavčič

 

motorno kolo, varna vožnja, aktivno življenje, zavarovanje motornih koles
Ne zamudite ničesar!

Izbor najnovejših zgodb in nasvetov za brezskrbno pot z vašim motorjem, enkrat na mesec v vašem e-nabiralniku.