Rja je tihi sovražnik avtomobila in vaše varnosti

Če rja oslabi vitalne dele vozila, ste lahko ob trku bistveno bolj ogroženi.

Vozniki se premalo zavedajo, kako pomembna je zaščita vozila pred rjo, saj rja oziroma oksidacija kovinskih delov močno vpliva na varnost. Če je podvozje močno načeto, je lahko že malce bolj globoka poškodba cestišča dovolj, da se poškodujejo elementi vpetja koles, kar ima lahko izjemno hude posledice. Res je, da so sodobni avtomobili zaradi boljše karoserijske zaščite in novih načinov izdelave veliko bolj odporni na rjo kot nekoč. Niso pa nanjo imuni. Jure Gregorčič iz AMZS-ja svetuje, kakšna je najboljša zaščita pred rjo in kako boste prepoznali znake rjavenja in pravočasno ukrepali.

Celotno podvozje je zelo izpostavljeno vplivom okolja

Na podvozju rja lažje in hitreje načne tovarniško protikorozijsko zaščito vozila, predvsem zaradi temperaturnih razlik, soli in zaradi udarcev drobnega kamenja, ki ga vrtinčijo zračni tokovi pod dnom vozila. Tako se poškoduje oziroma dobesedno obrusi zaščita – pocinkan nanos, barva in zaščita – na vseh kovinskih delih podvozja. Problem pa so tudi votli deli, kjer rada zastaja umazanija in voda.

 

Z vidika varnosti je še posebej pomembno, da so pred rjo zaščiteni elementi vpetja koles. Ti so zelo izpostavljeni prej omenjenim učinkom soli, peska in tudi mehanskim obremenitvam s same ceste, saj blažijo neravnine in držijo stik s podlago. Strukturno zelo pomembni pa so tudi pragovi, ki so prav tako zelo izpostavljeni rji in poškodbam s ceste.

 

Rja se rada pojavi tudi za vratci mesta za točenje goriva, ob pragovih, ob ključavnicah …

 

Rja na zavorah je lahko velika težava zlasti pri starejših bobnastih zavorah, saj lahko povzroči blokado koles. Pogosto se pojavi pri prikolicah, ki dlje časa stojijo izpostavljene vremenskim vplivom.

 

Pojasnilo zavarovalnice: Avtomobilski kasko popravilo rje ne krije. Pri škodi zaradi prometne nesreče pa velja, da je krito popravilo vozila, kot pri vsakem drugem avtu, vendar se upošteva stanje pred poškodbo. To pomeni, da če bi cenilec ugotovil, da je prag vozila povsem zarjavel, bi stroške zamenjave zaradi prometne nesreče lahko tudi v celoti zavrnil. Kajti namen zavarovanja, kot ga določa Obligacijski zakonik je, da se vam povrne škoda nastala v zavarovalnem primeru – prometni nesreči, ne pa škoda, ki je nastala zaradi rje.

 

Posebnost električnih vozil

Kot zanimivost velja omeniti, da pri električnih vozilih, kjer se veliko zavira z elektrodinamično zavoro, mnogi lastniki klasične jeklene kolute zavor menjajo z koluti iz nerjavečega jekla, saj klasične zavore uporabljajo veliko manj kot pri običajnem avtomobilu.  In ker se manj uporabljajo lahko diski in ostali zavorni elementi hitreje oksidirajo.

 

Na oksidacijo pa so tako rekoč povsem odporni superzmogljivi in zelo dragi diski iz kompozotnih materialov - keramike in karbona. Ti se vgrajujejo v zmogljive avtomobile, kjer morajo zavore postreči z izjemno močnimi pojemki.

 

Na prve simptome rje bodite pozorni ob pranju avtomobila

Pregled stanja karoserije in podvozja vključno s protikorozijskim pregledom, ki je pomemben tudi zaradi splošnih pogojev garancije, bi moral biti opravljen na vsakem rednem servisnem intervalu vozila, ki je predpisan s strani izdelovalca.

 

Zaščita avta pred rjo z voskom

Zaščita avta pred rjo z voskom.

 

Tudi kontrolorji na tehničnem pregledu vozila bi morali preveriti rjo. V Avstriji denimo opravijo korozijski pregled v sklopu tehničnega pregleda vozila na vsakih 5 let. Če pri tem ugotovijo oksidacijo podvozja in drugih vitalnih delov, se izvede obvezna zaščita podvozja.

 

Kot lastnik najbolje poznate svoje vozilo. Hitro opazite in prijavite vsako novo prasko in ta previdnost naj velja tudi za oksidacijske simptome.

 

Na prve simptome rje pri karoseriji, drobne pikice ali mehurčkom podobne strukture na lakiranih površinah karoserije, bodite pozorni sami že ob pranju avtomobila.

 

Rja na avtu

Rja na avtu

 

Pri menjavi pnevmatik pri vulkanizerju bodite pozorni na večje oksidacijske površine na podvozju, vzmeteh in elementih vpetja koles. Občasno poglejte tudi v “skrite” dele prtljažnika, na primer pod dvojno dno, kjer je rezervno kolo ali set za popravilo pnevmatik, da kje ne zastaja voda ali se nabira vlaga.

 

Na vse take morebitne napake ali spremembe opozorite pooblaščenega serviserja, pri katerem vzdržujete vozilo, in vsekakor dobro preberite pogoje protikorozijskega jamstva vozila.

 

Odstranjevanje rje na avtu bo lažje, če ukrepate takoj

Že najmanjša mehanska poškodba zaščitnih slojev karoserije in podvozja pomeni vstopno točko za oksidacijo. Če opazite rjo, ukrepajte čim prej, dokler je zadeva še obvladljiva in ne pride do oslabitve karoserije oziroma podvozja.

 

Strokovnjak naj pregleda prizadete dele in oceni, kaj je treba zamenjati in kaj očistiti ter dodatno zaščititi.

 

 

Ta poseg mora biti izveden strokovno. V AMZS-jevih servisih opažamo in lastnike vozil opozarjamo, da je rja lahko velika težava tudi pri nestrokovno izvedenih kleparsko-ličarskih popravilih. Ogenj in pila v nepravilnih postopkih pomenita resen problem.

 

Vsako popravilo mora biti zato izvedeno in temeljito strokovno.

 

Domače zaustavljanje rjavenja s čopičem in barvo simptome le prekrije, ko rja naslednjič izbruhne, je po navadi škoda že zelo velika, celo nepopravljiva.

 

Najboljša preventiva je vzdrževanje vozila

Osnovni ukrep za boj proti oksidaciji, ki ga lahko brez izgovorov opravi vsak voznik, je vzdrževanje higiene vozila in skrb za reden servisni pregled, ki mora biti opravljen vsaj enkrat na leto. Pomen higiene se zlasti hitro opazi pozimi, saj se, če nekaj časa ne operete avtomobila, na njem pojavijo drobni madeži. To so ostanki tekočine, ki jo proti zmrzali uporabljajo na cestah. Magnezijev klorid silovito deluje na površino, na vse lakirane površine in celo na plastiko ter steklo.

 

Ni mit, da je avto pozimi treba oprati skorajda vsak teden.

 

Vendar pa tudi neočiščeni iztrebki ptičev lahko poškodujejo zaščitne sloje karoserije. Če avtomobila redno ne čistite, se že v dveh letih lahko pozna oksidacija, ki prehaja od zunaj navznoter v lak, ne zgolj od znotraj navzven.

 

Votle dele karoserije in podvozje je mogoče dodatno zaščititi tudi z nanosi iz specialnih voskov. Ti imajo sedemkrat daljšo dobo trajanja, kot nekoč izdelki na osnovi bitumna in ustrezajo sodobnim ekološkim zahtevam. Taka dodatna kemično-mehanska zaščita osebnega avtomobila stane med 200 in 400 evri.

 

Dodatna zaščita pred rjo je zelo pomembna tudi pri obnovi starodobnikov. Ob vzdrževanju in dodatni zaščiti podvozja ter votlih delov se namreč doba trajanja karoserije podaljša.

 

Previdno pri nakupu rabljenega vozila

Na koncu pa še opozorilo za vse, ki razmišljate o nakupu rabljenega vozila. Izdelovalci namreč glede na klimatske razmere na trgu, kamor gre vozilo, prilagodijo stopnjo karoserijske zaščite. Avto, uvožen s Floride, na rjo ni tako odporen kot avto, ki ga boste kupili v Skandinaviji ali na severu Nemčije. Avtomobilom, narejenim za trge s konstantnimi vremenskimi razmerami brez letnih časov, se v naših klimatskih razmerah glede rje slabo piše. V tem primeru mora lastnik skoraj obvezno poskrbeti za dodatno protikorozijsko zaščito.

 

Pred nakupom rabljenega avtomobila zato svetujemo, da vozilo pregledajo izkušeni in izurjeni mehaniki, priporočam AMZS. Ti temeljito in natančno ter po vnaprej pripravljenih merilih pregledajo vse pomembne sklope avtomobila – karoserijo, motor, menjalnik in izpušni sistem, podvozje in notranjost.

 

Če avto ustreza vsem merilom, dobi pozitivno oceno – in AMZS izda certifikat o tehnični brezhibnosti avtomobila. AMZS DEKRA certifikat o tehnični brezhibnosti pomeni, da je avto brez večjih poškodb, da na njem ni znakov nestrokovnih popravil, da nima znakov korozije, da je bil strokovno vzdrževan in servisiran, da je prejšnji lastnik z njim ravnal skrbno, da je notranjost čista in lepo vzdrževana ter da na podvozju ni vidnih nepravilnosti.

avto, potovanja, varna vožnja, avtomobilsko zavarovanje
Ne zamudite ničesar!

Izbor najnovejših zgodb in nasvetov za brezskrbno pot z vašim avtomobilom, enkrat na mesec v vašem e-nabiralniku.