Ne verjemite, preverite!

Pred nakupom rabljenega avtomobila je pomembno preveriti tudi zgodovino vzdrževanja avtomobila.

Pred časom smo pisali o dokumentaciji, ki jo je potrebno preveriti pred nakupom rabljenega avtomobila. Prav tako pomemben pa je pregled zgodovine vzdrževanja avtomobila, kateremu se posvečamo v tokratnem nasvetu.

V Sloveniji se velik del avtomobilov servisira na pooblaščenih servisih zgolj znotraj garancijskega obdobja. Po tem se avtomobili servisirajo na nepooblaščenih servisih, doma ali pri 'znancu'.

 

V preteklosti je bila to dokaj logična izbira, saj so bili pooblaščeni serviserji večinoma precej dražji od nepooblaščenih. V zadnjih letih so se na to odzvali tudi nekateri slovenski zastopniki avtomobilskih znamk in ponudili cenovno dostopnejše servisne storitve za starejše avtomobile, tako da se delež avtomobilov, servisiranih na pooblaščenih servisih, počasi povečuje.

 

Zakaj je to pomembno? Zgodovina vzdrževanja avtomobila je namreč ena od najpogosteje manipuliranih lastnosti rabljenih avtomobilov v Sloveniji. Na pooblaščenih servisih se vsi opravljeni posegi zapišejo v servisno knjižico, vključno s številom prevoženih kilometrov ob servisnem posegu. Na podlagi izpiskov servisnih posegov lahko precej zanesljivo (ne s 100-odstotno zanesljivostjo) sklepamo o prevoženih kilometrih in ugotovimo, ali je bil avtomobil ustrezno servisiran. Avtomobil z več prevoženimi kilometri bo tako cenejši, avtomobil, na katerem so bili večji servisni posegi (npr. menjava zavor, zobatega jermena, sklopke, itd.) že opravljeni, pa bo dosegel višjo ceno, saj ti posegi ne bodo padli na ramena kupca.

 

Kljub zgoraj navedenim dejstvom veliko prodajalcev zagotavlja, da je bil avtomobil odlično vzdrževan, precej naj bi jih imelo tudi servisno knjižico. Ko pridete na ogled avtomobila, pa vam prodajalci večinoma ponujajo naslednje:

 

  • pomečkane listke v motornem prostoru z zapisi o vzdrževanju;
  • njihove izjave o vzdrževanju pri znancu strokovnjaku;
  • izpolnjene servisne knjižice brez računov in delovnih nalogov.

Vse te podatke je treba jemati zgolj kot informacijo in daleč od preverjenih dejstev, kajti:

 

  • Listke lahko napiše vsak v nekaj minutah;
  • Znanec je lahko strokovnjak, ampak sama izjava o servisiranju večinoma v Sloveniji žal ne zadostuje. Navajam primer: prodajalec je zagotavljal, da je bil avtomobil redno servisiran (nazadnje, ko je imel 2.000 km manj) s kakovostnimi deli. Zato sem fizično preveril lahko dostopna zračni filter in filter klimatske naprave. Prvi je bil konkretno črne barve od umazanije, drugi pa poln kosmov umazanije in ostankov drevesnih listov. Oboje je jasno nakazovalo, da filtra nista bila zamenjana pred 2.000 km. Vsaj filter klimatske naprave je imel za seboj najmanj 50.000 km. Potencialni kupec se seveda ni odločil za ta avtomobil.
  • Potrjene servisne knjižice je na črnem trgu mogoče kupiti za 30 do 50 EUR.

Kako pravilno preveriti zgodovino vzdrževanja?

Najpomembnejše pravilo pri preverjanju zgodovine vzdrževanja je, da so verodostojne informacije samo tiste, ki jih lahko preverimo, in ne zgolj zagotovilo prodajalca.

 

Avtomobil servisiran na pooblaščenem servisu

Najenostavneje je preveriti avtomobil servisiran na pooblaščenem servisu. V servisni knjižici so podani servisi in če prodajalec nima zraven servisne knjižice tudi računov in delovnih nalogov za izvedene servise, lahko pokličete na servis in preverite verodostojnost vpisov v servisni knjigi. Občasno servisi nočejo podati teh informacij zaradi zakona o varovanju osebnih podatkov, tako da se morate osebno zglasiti na servisu s prodajalcem-lastnikom avtomobila. Lastniku avtomobila izpišejo celotno servisno zgodovino (nekateri servisi za to zaračunajo manjše nadomestilo). Tudi če ima prodajalec račune in delovne naloge, je dobro preveriti na servisu, da le ti niso ponarejeni.

 

Hkrati je potrebno fizično preveriti čim več zadev, ki so enostavno dostopne. Recimo že zgoraj omenjeni zračni filter in filter klimatske naprave. Oljni filter je običajno tudi na vidnem mestu. Če je bil zamenjan izpušni sistem, je na njem oznaka proizvajalca in tip. Vse to se mora ujemati s servisno dokumentacijo.

 

Avtomobil servisiran na nepooblaščenem servisu

Večina rabljenih avtomobilov se servisira na nepooblaščenih servisih in tudi ti izdajajo račune s specifikacijo storitev, žal pa (v nasprotju s pooblaščenimi servisi) na precej računih ni natančno navedeno vozilo (npr. z VIN številko). Postopek preverbe pri teh je enak postopku pri avtomobilih servisiranih na pooblaščenih servisih, dodatno preverite še, da se servisna zgodovina dejansko nanaša na dotični avtomobil.

 

Avtomobil servisiran pri ''znancu'' ali doma

Starejši rabljeni avtomobili se večinoma servisirajo pri ''znancih'' ali doma. V tem primeru je potrebno pridobiti vsaj račune za rezervne dele, čeprav večina lastnikov niti teh nima, saj je rabljen avtomobil najverjetneje zamenjal že več lastnikov, servisna dokumentacija pa se je, namerno ali nenamerno, izgubila. Tako imamo običajno na voljo zgolj fizično preverbo stanja čim večjega števila delov, ki so predmet servisiranja.

 

Nakup takšnega avtomobila za kupca predstavlja večje tveganje, saj je možnost okvar večja, hkrati pa kupca v prihodnosti zelo verjetno čakajo stroški večjih servisnih posegov. Zato je poštena cena takšnega avtomobila nižja.

 

Uvožen avtomobil

Zgoraj navedeni nasveti veljajo tudi za uvožene avtomobile. Žal je pri njih zaradi fizične oddaljenosti in neznanja jezika postopek preverjanja servisne zgodovine otežen, tako da se večina kupcev osredotoči na fizično preverbo stanja, kar seveda prinaša dodatna tveganja. Tudi zato imajo uvoženi avtomobili običajno nekoliko nižjo ceno.

 

Zaključek

Zgodovina vzdrževanja je le en od ključnih sklopov pri določitvi stanja in poštene cene avtomobila, ki jo lahko precej zanesljivo ocenite, če se držite načela: ne verjemi, temveč preveri. Nikakor pa je ne smemo upoštevati izolirano, ampak zgolj skupaj z ostalimi sklopi (preverba dokumentacije vozila, stanja vozila, itd.).

 

Vir: Avto Magazin

rabljen avto